Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Musliminaisen vaatetus Suomessa

Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Yleinen Keskustelu Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Musliminaisen vaatetus Suomessa
Kirjoittaja Viesti
Aisha bint Esa

Lähetä Musliminaisen vaatetus Suomessa Vastaa lainaamalla viestiä
Salaamu alaikum

Haluaisin kuulla minkälaisia puutteita naisten vaattetuksessa olette huomanneet. Mitä sellaista esimerkiksi Suomen talvi tuo mukanaa, mihin ei oikein tahdo löyty ratkaisua vaatetuksesta.
Mitä tarvitsisitte? Millaisia vaatteita?
Paljon tuodaan vaatteita ulkomailta, mutta siellä ei tiedetä meidän oloja, eikä vaatteita tehdä pakkaskeleille.
Löytyykö kaupoista tarpeeksi lämpimiä vaatteita musliminaiselle?
Ja olisiko kenelläkään kiinnostusta suomalaisten luonnonkuitujen käyttöön vaatetuksessa? (Villa, pellava...)

*voisin vaikka koittaa tehdä tilanteelle jotain, jos tarvetta olisi, insha Allah* Exclamation
Tor Lok 05, 2006 11:25 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
u_e

Lähetä Re: Musliminaisen vaatetus Suomessa Vastaa lainaamalla viestiä
wa alaykum salaam

No minusta talvi on se paras aika mashaaLlah! Saa olla niin paljon vaatteita päällä kuin tarvitsee. Itse käytän vähän lauhemalla säällä talvella vähän largempaa kuin oman kokoista talvijilbabia ja siellä alla neuletta, sitten kunnon pakkasilla pitkä toppatakki tai villakangastakki, alhamdulillah kun ostaa reilusti omaa kokoa isomman (tosin esim suomalaiset villakangastakkit ovat olleet viime vuosiin saakka sellaisia, että oma kokokaan ei ole tyköistuva mashaaLlah...), niin voi saada ihan säädyllisen asun aikaiseksi. Samoin kyllä paksumpaa huiviakin on hyvin saatavilla ja kerrastot sun muut saa ihan tavallisista kaupoista alhamdulillah.

Itse kaipaisin enemmänkin kesäksi pellavaista ja muuta vaatetta ihan simppelissä a-linjaisen abayan muodossa, eri väreissä.
Per Lok 06, 2006 10:06 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
UmmSahar
Vieras

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Assalaamu alaykum

Talvi on tosiaankin helppoa aikaa kun saa peittää kunnolla, eikä niin väliä mitä alla on.

Minä nään puutteena suomalaisissa islamilaisten vaatteiden kaupoissa sen, että sieltä ei saa muuta kuin erittäin etnisiä ja räiskyviä vaatteita. On helmiä, glitteriä, tupsuja, brodeerauksia, sompputyyliä, arabialaista ja värejä niin että tulee ihan pää kipeeksi, heh.

Tahtoisin AIVAN simppeleitä vaatteita ilman mitään silmäänpistävää. Etenkin pitkiä paitoja, tunikoita joita voisi yhdistellä helposti housuihin - niitä kiitos. Jos jostain lyötyy tunika niin se on yleensä joku etninen värikäs ihmekangasta ja täynnä kiliseviä killuttimia :) (Onneksi nyt on taviskaupoissa tunikabuumi!) Huivejakin tuntuu muuten saavan vaan erittäin värikkäinä versioina - jos ei sitten pidä vain mustaa.
Lau Lok 07, 2006 8:46 am
Esamy

Minä voisin olla noista tunikoista erimieltä...Siinä että, itse en ole löytänyt yhtäkään tunikaa mistään arabikaupasta, tai sitten en vain ole tajunnut katsoa! Mutta kuulostaa siltä että (kaikella kunnioituksella) nämä hiluvinkutin tunikat ovat sitten jotain ihan perinteistä afrikanheimo-tyyliä, ja niistä kuvitellaan että suomi-neitohan haluaa taatusti pukea päälleen jotain niinkin eksoottista. NOU!
Mutta ne tunikat mitkä olen löytänyt taviskaupoista, niistä näkyy miltei poikkeuksetta läpi...Ja jos ei näy, se näkyy sitten hinnassa.
Että kyllä minä ainakin olen hiuksiani repinyt kun ei löydy kunnon vaatetta päälle pantavaksi, raivoan eniten että paidan helmat hädin tuskin peittää navan...etsippä siinä sitten takapuolen peittävää vaatetta. Ja väljää vielä! Entäs nämä 3/4 hihat!!! ARGH!!! Miksei ne voi edes kunnon hihoja ommella! Löydät hyvän tunikan ja sitten siinä ei ole kunnon hihoja!
Että tarvetta kyllä on, ihan kunnon vaateille, siisteille, täyspitkille...missä on hameet joissa ei ole halkioita...ei ainakaan taviskaupoissa.
Lau Lok 07, 2006 11:35 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hm

Esamy kirjoitti:
...Mutta ne tunikat mitkä olen löytänyt taviskaupoista, niistä näkyy miltei poikkeuksetta läpi...Ja jos ei näy, se näkyy sitten hinnassa.
Että kyllä minä ainakin olen hiuksiani repinyt kun ei löydy kunnon vaatetta päälle pantavaksi, raivoan eniten että paidan helmat hädin tuskin peittää navan...etsippä siinä sitten takapuolen peittävää vaatetta. Ja väljää vielä! Entäs nämä 3/4 hihat!!! ARGH!!! ...

Salam aleikum, yhdyn täydestä sydämestä edelliseen: Miksi eivät voi tehdä pitkähihaisia, pitkähelmaisia, tyylikkäitä tunikoita ns. taviksillekin??? Ja materiaalit on yleensä vain trikoota (KappAhl, HM, Lindex - joihin lähhinnä ois varaa). Joten sisko hyvä, jos olet kätevä käsistäsi ja tekisit edullisesti mukavia, "katu-uskottavia" vaatteita luonnonmateriaaleista, niin kyllä olisi niille kysyntää!

Wasalam
Sun Lok 08, 2006 8:41 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Zlatan

hm kirjoitti:
Joten sisko hyvä, jos olet kätevä käsistäsi ja tekisit edullisesti mukavia, "katu-uskottavia" vaatteita luonnonmateriaaleista, niin kyllä olisi niille kysyntää!

Wasalam

Itsellekin liiketalouden opiskelijana heräsi heti mieleen liikeidea. Jos tilanne on tosiaan näin huono, niin tässähän olisi jollekin käsistään kätevälle uskon siskolle mainio työ. Netin kautta kauppaa voisi käydä koko Suomeen.
Tor Lok 12, 2006 6:55 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
u_e

salamu alaykum,

tässä varmasti piilee sellainen dilemma, että vaikka tarvetta on,niin monikaan ei ole valmis maksamaan vaatteista paljoa.
Kankaatkin vaan maksavat Suomessa jo niin paljon (etenkin hyvät, luonnonmateriaaleista nyt puhumattakaan), että hyvälaatuiset, ihan miten vaan simppelit vaatteet eivät tule olemaan kovin edullisia, jos tekijällekin jotain pitäisi jäädä.

Ihan mielenkiinnosta, mitä muut siskot olisiat valmiita maksamaan vaatteista?

Itse ostaisin mielelläni ihan tavallisia pitkiä a-linjaisia tunikoita, pitkiä (yli 100cm) hameita ilman halkioita ja abayoita ilman mitään krumeluureja.
Se hinta sitten onkin ongelma, tunikasta en maksa kuin ihan maks 15e, hameesta ehkä maks 20e (kipuraja) ja abayasta en missään nimessä yli 50e, harvemmin sitäkään. Yleisesti ottaen 30e olisi hinta, jolla en nyt kamalan kauan miettisi ostanko vai enkö-

Näillä hinnoilla tuskin myyjälle paljon käteen jää,kun kunnon kankaatkin ovat omien mielikuvieni mukaan maksaneet ihan vähintään 10e metri (jostain varmasti saa halvemmalla, nämä kaupat joissa itse olen asioinut,norm ovh siis, alennuksia voi varmaan löytää).
Tor Lok 12, 2006 11:56 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
malaika

assalamaleikum siskot,
jos joku haluaa paljon halvemmalla kankaita kun mita kaupoissa myydaan niin voin maahantuoda niita.pakistanista tai intiasta kun yhteyksia on paljon,tunnen myos tyypin joka tuo ja myy edelleen eurokankaaseen ja stokkalle joten silta voin myos tiedustella jos varastosta loytyisi jotain..
Tor Lok 12, 2006 2:06 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Evelyn

Aisha, oletko käynyt Indiskassa? Siellä on ainakin ennen ollut vähän pidempää tunikaa. Kannattaa vilkaista ainakin. Eipä tällainen kristitty, joka haluaa pukeutumisohjeita noudattaa, löydä mitään vaatekaupoista. No kotivaatetta ehkä.
Sun Lok 29, 2006 5:18 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tulevaisuus.org
Vieras

salaam,

minun vaimo voi ommella tilauksesta vaatteita/pukuja..hinta ja kankaat ovat halpoja koska asumme ulkomailla tai sitten voin lähettää täältä kaupasta löytyviä muslimivaatteita halvemmalla.
jos kiinnostaa niin laita viestiä.

miksi ei kristityllekin kävisi ne puvut, ensimmäistä kertaa itseasiassa kuulen että joku kristittykin seuraa pukeutumisohjeita..hyvä niin :)
Maa Lok 30, 2006 6:11 am
Hadiya
Vieras

Lähetä helsingissä pari kauppaa Vastaa lainaamalla viestiä
assalaama aleikum
helsiingissä on pari kauppaa josta saa ihan hyviä vaatteita siskoille ja veljille.Kaupoissa mydään pitkiä hameita, Abaya:ia, huiveja jne..ja kotiin islam aiheisia koriste esineitä..
Tor Jou 07, 2006 5:24 pm
ummuyusuf

Wa aleikum salaam,

Saa mainostaa ihan liikkeen nimellä ....eli mikä on liikkeen nimi Helsingissä?

Tor Jou 07, 2006 5:27 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Yleinen Keskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa